Kaunid kohad Eestis, mida sel sügisel külastada

Ja ongi suve lõpp juba käega katsutav ning sügis tasapisi põue pugemas... Kuid selle vastu pole mul absoluutselt mitte kõige vähematki, sest sügis on mulle ääretult sümpaatne aastaaeg, eriti selline septembri keskpaigast oktoobri keskpaigani. Suvi, nagu ikka, möödus mul ka seekord väga kodumaiselt, uusi ja põnevaid Eesti kohtasid avastades. Mõne päeva nautisime Kaleviga ka Barcelona võlusid (teen ilmselt peagi ka postituse sellest, mis mind sinna jälle tagasi viis), kuid põhirõhk oli Eestimaa suve nautimisel. Ka sel aastal tegime nädalase ringreisi, kus külastasime erinevaid kohti, mis huvi äratasid, ning sellele lisaks käisime mitmel lühemal tripil. Kuid see, et suvi hakkab otsakorrale saama ei tähenda ju sugugi seda, et need kohad oma väärtuse kaotaks! Sugugi mitte, pigem kujutan ette, et sügisesed toonid lisavad nii mõnelegi kohale selles listis veelgi võlu juurde. Niiet täna jagan teiega mõnda kaunist kohta, mida mina viimase paari kuu jooksul külastasin ning kuhu soovitan teil sügisel minna.

Siksälä Vesiveski Puhkemaja on meie pere külalistemaja imekaunis Lõuna-Eesti looduses. Ideaalne paik looduse ja vaikuse nautlejatele! Sügis on seal eriti kaunis ning metsad on paksult seeni täis. Külalistemaja kõrval on Sika järv, mis on täielikult ainult külaliste kasutada ning sealt saab kala püüda, sõita SUP lauaga ja paadiga, muidugi teha karastav suplus peale saunas käiku jne. Ümber järve läheb matkarada. Seal olles tõesti hing puhkab!

Lisainfo SIIT või kirjuta otse broneerimiseks mulle (elisabethpurga@gmail.com) või jaanus.purga@gmail.com. Kui mainid ära, et said info siit blogist, saad ka eripakkumise. ;)

Kui aga otsid ägedat majutust Harjumaal, siis julgen soovitada Paekalda Puhkekeskust. Otse Rummu karjääri kaldal asuv puhkekeskus pakub majutust nii tünnikämpingutes (kus pildid tehtud) kui ka suuremates majades. Muidugi pakuvad nad erinevaid tegevusi just Rummu karjääril, täpsema info leiate nende kodulehelt SIIT.

Too tünnikämping oli eriti äge ööbimiskogemus, kuna magad ju täitsa vee peal! Kämpingu tagumine külg on klaasist ning sealt saab jälgida kõike veekogul toimuvat. Kahjuks on küll kämpingud väga kõrvuti ja kostavad läbi, niiet sellest kui meeldiva kogemuse tünnikämpingus saad sõltub paljuski ka naabritest. Meil õnneks vedas ja naabrid lärmakad ei olnud. :)

Oma ringreisi jooksul külastasime palju erinevaid varemeid, niiet toon välja mõned meeldejäävamad: Kolga mõis (kuigi me sees ei käinud, aga kindlasti tahaks seda ühel päeval teha), Viljandi lossi varemed (ja kogu Viljandi on muidugi külastamist väärt), Karksi Ordulinnuse varemed (mille kõrval on tore kiik ja maaliline org), Helme linnus ja Helme koopad (pildil).

Vot raba on küll koht, mis on sügisel minu meelest kõige kaunim. Kuid too päev kui me Kõnnu suursoos käisime, oligi päris sügiselik. Mina polnudki varem Kõnnus käinud ja mulle meeldis väga. Samas, rabas ongi raske pettuda. Ning praegusel ajal on sealt võimalik ka pohli ja peagi ka jõhvikaid korjata, niiet tasub minna! Meie saime Järvi järvede juurest ka päris palju kukeseeni. Läbi soo viiv laudtee lõppes Paukjärve ääres asuva vaatetorniga ning üks pisem vaatetorn oli ka keset sood. Ning mis sellest, et ilm oli külmavõitu - rabalauka vesi sai sellegipoolest ära katsutud.

Nõmmeveskist olen Instagramis päris palju pilte näinud ning seal käimine oli juba pikemat aega plaanis. Lisaks kaunile joale on seal selline üpris kõrgel olev justkui kivist raudtee, aga see ei ole raudtee. Keeruline kirjeldada. :D Aga vast saate pildilt aimu. Eks see on kunagi mingit eesmärki osast veskina teeninud. Kuigi leidsime selle kohe lihtsasti ülesse, ei olnud sinna peale üldse kerge saada. Lõpuks läksime sinna pisikest rada pidi, mis läks paralleelselt Valgejõega (see pisike rada algas silla juures, mis üle Valgejõe läheb). Rada läheb mööda kellegi krundist ning jõuab rauast sillakeseni, kust kaudu saabki juba sinna, kus on ülevalpool näha olev pilt tehtud. Raske seletus, kuid kui keegi juhuslikult sinna minemas on ja ei leia üles viisi sinna üles saamiseks, võite mulle julgelt kirjutada ja proovin veel paremini seletada.

Äntu Sinijärv on taaskord selline koht, millest olin palju kauneid pilte Instagramis näinud. Seal on tegelikult ka paar teist veekogu (nt Valgejärv), kuid too Sinijärv on kindlasti kõige silmapaistvam. See pidavat olema lausa Eesti kõige selgema veega järv, mille läbipaistvus on kuni 15 meetrit (kuigi järve suurim sügavus on 8 meetrit). Kuna ilm oli jahedavõitu, siis me ujuma ei läinud, kuigi ausaltöeldes oleks võinud seda teha... järgmine kord siis. :) Eriti hästi tuleb järve omapärane värvus välja päikselise ilmaga.

Ringreisil olles avastasime ühe superägeda matkaraja - Kaisma suurjärve matkarada. Leidsime internetist info, et matkarada on 6km pikkune, kuigi sellest normaalselt läbitav on kuskil 1/3. Korrastatud matkarada kulgeb kuni raba vaatetornini ja neile, kes ilma minigisuguste suunaviitadeta ja laudteeta niiskes võpsikus seigelda ei soovi, siis soovitan vaatetorni juures ots ringi keerata. Ilmselt on sihilikult otsustatud matkarada lühemaks jätta ja ainult esimest osa hooldada, kuid kodulehel võiksid nad info ära uuendada. Hea, et mul meelde tuli, kirjutan neile ja teen sõbraliku soovituse muudatus sisse viia. :)

Aga loodus on seal kaunis, ühel pool rada on järv ning teisel pool raba. Seal saime ka korralikult kõhud mustikaid täis pugitud, küll aga jäid enamus neist just sellele teisele poolele matkarajast.

Järekordne mustikaparadiis - Naissaar. Naissaar on tuntud oma ürgse looduse, sõjalise ajaloo ja suviste teatrietenduste poolest. Matkasime Naissaarele põhimõtteliselt ringi peale - kõndisime sadamast põhjatippu (kus on ka majakas, kuid sinna ei õnnestunud meil saada), ööbisime sealsel telkimisplatsil ning tulime järgneval päeval teist kallast mööda sadamasse tagasi. Loodus on tõesti kaunis ja mustikaid saime palju pugida, kuid Naissaare puhul toon välja ka paar asja, mis saaksid paremad olla. Eeskätt jäi silma palju prügi ning kogu jäätmemajandamine tundus seal päris puudulik olema. Prügikasti ei näinud me peaaegu ühtegi! Palju rannas olevat prügi oli kindlasti ka merelt tulnud, kuid prügikastide olemasolu väldiks kindlasti seda, et saart külastavad turistid oma prahti loodusesse ei loobi. Meie seda muidugi ei teinud. Ning matkalistel tasub arvestada sellega, et kogu saarel ei leidnud meie mitte ühtegi kaevu, kus veepudeleid täita. Ning laevafirma, mis väljasõite Naissaarele korraldab (Monica.ee) ei jätnud head muljet. Tolle päeva hommikul, kui olime arvestanud, et meie praam läheb kell 13, saatsid nad meili, et praam läheb hoopis kell 10 ning sinna polnud meil kuidagi võimalik jõuda. Vahetasime pileti järgmise päeva omade vastu ning seetõttu veetsime ühe päeva vähem saarel. Ning praamil, kus ilutses merre prügi viskamist keelav silt, viskas laeva töötaja oma suitsukoni merre...

Sillamäe promenaad (mere puiestee), mis hiljuti uue ilme sai, on tõeliselt imetlemist väärt. Sillamäe jätab mööda Narva maanteed sõites üpriski igava mulje, kuid linna sisse keerates on näha täitsa vastupidist pilti. Mere puiestee juures on ka kaunis ja ajalooline Sillamäe kultuurikeskus.

Alpakafarm, mis asub Pärnu külje all, on tore koht alpakade ja ka muude loomadega kohtumiseks. Viie euro eest (+ euro selle eest, kui soovid alpakadele või kitsedele midagi nosimiseks osta) saad alpakade juures kuskil pool tundi veeta, ühes grupis on umbes 15-20 inimest. Emased ja isased alpakad hoitakse eraldi ning nende juurde viiakse gruppe vaheldumisi, mis annab loomadele aega tähelpanust puhata. Eks natuke pelgasin seda, et mõned vastutustundetud lapsevanemad lasevad oma lastel lugupidamatult loomade suhtes käituda, kuid kuna grupiga on kaasas ka farmi töötaja kes alpakadega käitumist seletab ning kõigel silma peal hoiab, oli asi täiesti kontrolli all. Kitsede juurde sai minna ka ilma piletit ostmata (mulle vähemalt tundus nii, pead ei anna).

Ringreisi jooksul külastasime ka kolme lossi: Laitse, Sangaste ja Alatskivi (pildil Sangaste loss). Sangaste ning Laitse lossid on mõlemad suurepärases korras, kuid Alatskivi oma on natukene nukrama ilmega. Tasub külastamist siiski. :) Üheski lossis sees ei käinud, kuigi jällegi, ilmselt tasuks. Panime järgmiseks ringreisiks kõrvataha!

Ringreisist on mul Instagramis ka eraldi highlight tehtud, niiet kui soovid rohkem infot ja kohasoovitusi, võid seda kiigata. Ning eelmist postitust ägedatest Eesti sihtkohtadest näed SIIN.

Millistes nendest kohtadest käinud oled? Või mis kohtad siia listi lisaksid?